Sunday, January 24, 2010

Re: [Yasmin_discussions] AROUND SIMULATION

dear all,

here are my two cents:)

there is a german photographer called thomas demand who builds
full-scale models of some relatively important press news' physical
settings and photographs these models with no people. i think this is
very compatible with baudrillard's simulation theory where the
representation replaces the original (as my close friend and
photographer orhan cem cetin observed in an article of his). there is
double layering of simulation here and it successfully points to the
excessive state of "rumors spread through grapevine communication" as
superficiality of information sharing, and finally disinformation.

on the other side, if we take simulation as "representative translation"
we can also include textual content in addition to visual content
mentioned above. there is a recent notion of "google translate" as we
all know. have you ever tried using it with two languages that you are
in good command of? it is a great example of "transformed" or "mutated"
information; it is a source that you should never trust, but since it is
easily reachable / usable a lot of people use the service it seems.
imagine what is going to happen to the content of an originally spanish
text googletranslated into english, that in turn gets googletranslated
into chinese later...

simulation (in the concrete sense) as test ground is very helpful and
needed. yet, simulation (in the abstract sense) as diminishing,
superficializing, distorting information can prove to be dangerous i
guess...

On 21.01.2010 19:42, roger malina wrote:
> *Yasminers*
>
> *Colette Tron refers our discussion to her text: Digital Simulation:*
>
> *a new form of representation ? or the journey from simulation to simulacra.
> *
>
> *She asks in her text whether there is anything really new in digitally
> produced simulation, whether in art or in science or whether simulation
> produced with computers is in continuity with the history of representation
> and simulacra in general.*
>
> *She argues that numerical simulations which seek to 'emulate' natural
> phenomena (behave like them) intoduce new issues both in art and in science
> and in art a new kind of "artificial".*
>
> *
> She notes that numerical simulation can only be used for phenomena that are
> 'calculable" which puts beyond the reach of numerical simulation many
> phenomena that are important to human beings ( editorial comment from roger
> = remember Roy Ascott's text "is there love in the telematic embrace" :
> http://www.jstor.org/pss/777114 )*
>
> *Colette goes on to discuss Jean Francois Lyotard's important 1980s
> exhibition*
>
> *in Paris, Les Immateriaux*
>
> *Colette's text is in french*
>
> *
> *
>
> *
> *
>
> Simulation numérique : un nouvel état de la représentation ? ou de la
> simulation au simulacre, par Colette Tron
>
> *
> *
>
> *http://www.alphabetville.org/article.php3?id_article=111*
>
> *
> *
>
> *
> **2009
> Intervention dans le cadre de Colloque Simulation technologique
> Matérialisation
> artistique<http://www.alphabetville.org/article.php3?id_article=93>
> *
> <http://www.alphabetville.org/article.php3?id_article=111>
>
> La simulation entretient une relation historique, à la fois avec le domaine
> de la science, et avec celui des arts. En science, on parle de simulation de
> phénomènes en opposition à l'expérimentation, et en art, on parle de
> simulation en opposition au simulacre. On reviendra plus loin sur ces
> notions. Notions qui sont proches de l'imitation.
> La simulation technologique, elle, est celle de la simulation numérique, ou
> informatique, celle réalisée par les machines à calcul que sont les
> ordinateurs.
> Il s'agira donc de tenter de comparer la notion de simulation entre science
> et art, mais surtout dans les conceptions liées à la représentation
> artistique, de dégager une actualisation de la simulation avec la
> technologie numérique.
>
> Celle-ci relie d'ailleurs techniquement, mais sépare peut-être
> conceptuellement, science et art, et semble instaurer des rapports
> renouvelés entre art et technique.
> Dans le cas des technologies numériques appliquées à l'art, ou des arts
> numériques, le terme de simulation tendrait à recouvrir les champs
> technologiques et artistiques, et peut-être à s'obscursir de cet
> entrecroisement.
> Ainsi, " La référence à la simulation bien que traversant toute la
> philosophie, n'en est pas plus claire pour autant quand elle vient à
> rencontrer singulièrement l'informatique." C'est ce que nous dit Francis
> Rousseau, chercheur à l'IRCAM, dans un article intitulé "Informatique,
> simulacre et simulation"<http://www.ardanti.com/rousseaux/pdf/papiers/informatiqueSimulacreSimul%20.pdf>
> .
> Et il ajoute : "Au fond, il s'agit de décider si les simulations
> informatiques inaugurent un genre nouveau de simulation."
>
> De la science à l'art, de quelle nature serait alors ce nouveau type
> d'artifice ?
>
> [image: space]
>
>
>
> roger
> voici le lien pour lire l'article sur simulation et art :
> http://www.alphabetville.org/article.php3?id_article=111
>
> je peux aussi faire passer l'info de la discussion yasmin aux organisateurs
> du colloque, qui vont bientôt publier les actes
>
> à bientôt
> colette
>
>
>
>
>
>
_______________________________________________
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Yasmin_discussions@estia.media.uoa.gr
http://estia.media.uoa.gr/mailman/listinfo/yasmin_discussions

Yasmin URL: http://www.media.uoa.gr/yasmin

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